‘Innovaties staan of vallen bij jezelf’

Mathijs

Mathijs Drummen (32) is docent en innovatiecoach bij het Montessori College in Nijmegen. Daarnaast is hij verbonden aan de HAN, waar hij een nieuwe, meer toekomstbestendige lerarenopleiding mee ontwikkelt. Als zzp’er begeleidt hij innovatietrajecten op andere scholen. Vernieuwen en innoveren zit hem kortom in het bloed. Niet voor niets volgde hij van 2013 tot 2015 de Master Leren en Innoveren aan de Marnix Academie. Hoe kijkt hij daarop terug?

Op zoek naar onderbouwing

Op mijn huidige school hebben we al veel innovaties doorgevoerd. Zo zijn alle docenten getraind in coachend begeleiden, en we hebben geen vast programma. De persoonlijke ontwikkeling en de leervragen van de leerlingen staan centraal. Toen ik voor de Master Leren en Innoveren koos, werkte ik nog bij een andere onderwijsinstelling, het Citadel College. Ik was daar docent en mentor en maakte deel uit van allerlei ontwikkelgroepjes. Ik ben altijd al iemand die gaat voor ontwikkelen en vernieuwen. Om twee redenen besloot ik de master te gaan volgen. Eigenlijk ging alles heel goed en mijn leerlingen waren enthousiast over mijn lessen, maar in andere klassen liep het minder lekker. Daar worstelde ik steeds meer mee; ik wilde dat het overál goed ging. Hoe kon ik daarvoor zorgen? Bovendien zocht ik naar de theoretische onderbouwing van het feit dat het bij mij wél goed ging. Waar was dat op gebaseerd en waar kon het misschien nog beter? Van een vriend hoorde ik goeie verhalen over de Marnix Academie en deze master.

Volop introspectie

Als ik er nu op terugkijk, stapte ik de master eigenlijk binnen met de vraag: hoe kan ik mijn collega’s veranderen? Het antwoord was al heel snel: dat kan niet. Wel kun je eraan werken om een professioneel rolmodel te zijn voor anderen. Dat was even een pittige constatering voor mij, maar op de lange termijn levert het veel meer op. Tijdens de opleiding denk je grondig na over jezelf en jouw rol als teacher leader. Er is veel aandacht voor introspectie. Innovaties staan of vallen namelijk bij jezelf. Loopt iets niet zoals je wilt? Dan gaat het erom te bedenken wat jij daar zelf aan kunt veranderen of in kunt bijsturen. Het is echt een valkuil om als innovator een vernieuwingsproject in je hoofd te hebben en als het ware onderdanen te zoeken om het uit te voeren. Zo werkt het niet; goed onderwijs maak je sámen. Er moet iets van iedereen in zitten. Als teacher leader geef jij sturing aan dat proces.

Hoog in het kraaiennest

Wat ik ook al snel leerde was dat het bij sturing niet gaat om zelf plaats te nemen aan het stuur. Ik gebruik wel eens de metafoor van een schip. Als teacher leader sta je niet aan het roer, maar eerder in het kraaiennest. Hoog in de mast dus, vanaf daar kun je goed overzicht houden. Anderen staan aan het roer, jij geeft aanwijzingen en je bent continu in gesprek met elkaar om ontwikkelingsvragen op te pakken en innovaties te realiseren. Dat ervaar ik nog dagelijks. Zo wil onze Wiskundesectie minder cijfers geven en meer formatief gaan evalueren. Hoe kom je daar? Daar brainstormen we nu over. Ik begeleid deze sessies en stel de juiste, kritische vragen. Zodat ze met elkaar tot een goede oplossing komen. Als zzp’er begeleid ik twee teams die keuzewerktijd voor havo/vwo-leerlingen willen invoeren. Ik begeleid hen in een meer coachende manier van werken. De rest van hun collega’s gaan zij straks zélf trainen. Ook dat is een wijze les die ik heb meegenomen vanuit de MLI: mede-eigenaarschap is cruciaal. Op mijn vorige school was ik de spil in heel veel innovaties, maar dan valt er wel een gat als je weggaat. 

Tweede familie

Heel sterk aan de Master Leren en Innoveren vind ik de leerkringen. Een kleiner groepje waarmee je na een meer theoretisch en inhoudelijk ochtendprogramma, in de middag bij elkaar komt. Dat wordt echt een beetje je tweede familie, je deelt twee jaar lang lief en leed met elkaar. Hoe ging het deze week bij jou op school, in jouw innovatiegroep? Waar liep je tegenaan? Elke week was er wel weer iets nieuws gebeurd bij iemand; het was alsof je telkens naar een nieuwe aflevering van een serie keek. Je bepaalt samen waar je het over gaat hebben, je reflecteert op elkaars praktijksituaties, geeft elkaar advies. Dat is echt een cruciale factor geweest in mijn leerproces. Naast het feit dat ik er mooie vriendschappen aan heb overgehouden.  

Kickstart

Toen ik afstudeerde was ik 27. De opleiding heeft mij een ontzettende kickstart gegeven als je kijkt wat ik op die leeftijd al allemaal mocht oppakken binnen de school, de verschillende rollen die ik kreeg. Eén dag in de week, elke vrijdag, was ik op de Marnix Academie. In die ene dag werd je helemaal opgeladen voor de rest van de week in de praktijk. Met echte tools op maat, want de opleiding is heel praktijkgericht. Naast de meer onderzoeksmatige kant en leren werken met harde data, spreekt ook de zachtere kant mij aan. Leren werken vanuit visie en bezinning. Dus niet zomaar bepalen: we moeten ons taalonderwijs vernieuwen. Maar eerst bedenken waaróm je dat eigenlijk wilt. De opleiding heeft mijn visie op leren nog verder versterkt.

Heb je interesse in deze master? Haak dan aan bij onze volgende voorlichting. We vertellen je graag meer over de master en ook kun je al je vragen stellen.